onsdag 5. november 2014

Fargesetting!


Hei!
Nå har jeg akkurat oppdaget et praktisk verktøy: Jotun Fargevelger. Her kan man velge ulike farger og teste hvordan de tar seg ut i sammenhenger. I min fjerde innsendingsoppgave skulle jeg velge ett bilde og lage tre forskjellige fargekombinasjoner. 


Nr. 1:
Her valgte jeg en rød som hovedfarge. Dette valgte jeg fordi rødfargen er energisk og sprer positivitet. Rødt kan være en mørk farge, men i dette rommet blir den ikke det, i og med at resten av interiøret har en lys farge i tillegg til at det er store vindusflater. Det sies at i røde omgivelser øker diskusjonsevnen og man spiser raskere, av den grunn passer det godt på kjøkken. Personlig liker jeg fargen rød veldig godt, og synes rommet fikk en lun og varm atmosfære. Absolutt et rom jeg kunne spist frokosten min i.


Nr. 2:
Her har jeg valgt grå som grunnfarge. På veggen valgte jeg en lysere gråfarge, slik at det ikke blir for påtrengende. Den mørke gråfargen brukte jeg heller på små flater som stolene. Grått bilr ofte sett på som kjedelig og trist. For å friske opp rommet har jeg satt inn små detaljer i gult. Grå er en tidløs farge og kan kombineres med mange andre farger. Selv syns jeg rommet er stilrent og skaper en koselig stemning.
Personlig holder jeg til i den grå og mørke kategorien, og dette rommet hadde vært topp for meg. 


Nr. 3:
På dette bildet har jeg valgt en lys gråfarge på veggen og kombinert det med en skarp og lys blåfarge på sittegruppe. Ettersom veggen er grå kan man tilsette hvilken som helst farge. Jeg valgte blått fordi fargen skaper et luftig og elegant uttrykk. Det er friske farger som skaper en sommerslig følelse. Det er lettere å velge en fargerik farge på møbler istedet for vegger, da det kan bli litt mye av fargen. Ettersom de valgte fargene er lyse, virker rommet større. Dette "trikset" brukes ofte i små rom, for å skape et større rom.


Farger og fargesammensettninger har mye å si i et rom. Det finnes såkalte regler for hvilke farger som passer hverandre, men til syvende og sist du selv som bestemmer. For mange kan det bli litt mye med knallfarger på store flater, og benytter heller favoritt fargen på andre ting. Man må tenke gjennom hvilket uttrykk man vil skape og hva som passer med egen personlighet.


- Catherine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar