tirsdag 18. november 2014

Farge- og materialplansje: barnerom

Hei!
Nå har jeg laget en farge- og materialplansje for et barnerom. 
Nedenfor kan dere se resultatet:



Utvalgt vegg: Tapet à  Dinsey    Prinsesse tapet.

Vegg: Gips  à   Malt hvit.

Gulv:  Parkett  à   Eik Lake 3-stav hvitmattlakkert.

Gardiner: Princess à   Aline gardin 140x160 rosa.

Teppe: Princess  à    Prinsessekrone teppe

Sengesett: Princess  à   Disney Spark sengesett.

Nattbord: Ikea  à    Busunge, rosa

Kommode: Bohus  à    Katarina kommode.
Med knotter fra Sofies Villa
  à hjerteformede, rosa.


Seng: Ikea  à   Busunge, rosa

Arbeidsbelysning: lampegiganten.no  à    Fortryllende Margerite Vegglampe. 

Allmennbelysning: lampegiganten.no  à    Margerite taklampe med lyspunkter.



Jeg har tatt utgangspunkt i et soverom/barnerom til ei lita jente. Mange jenter er jo opptatt av prinsesser og rosa, og av den grunn har jeg valgt stil etter det.
På gulvet har jeg valgt en tykk 3-stavsparkett som er slitesterk og kan evt. slipes ned. I tillegg er parkett lunere og varmere enn laminat. På et barnerom syns jeg det er viktig å ha et sterkt og varmt gulv. Fargen jeg har valgt er en lys hvitmatt lakkert farge. Dette valgte jeg fordi jeg var ute etter å skape et lyst rom.
Jeg har valgt ut en prinsesse tapet som skal være på en av veggene.  En tapet vil gi rommet et helt annet uttrykk, og skaper en helhet som jeg er ute etter. På resterende vegger har jeg valgt å ha hvitmalt gips.
På et soverom er det vanlig å ha en allmennbelysning. Her har jeg valgt en rosa taklampe med lyspunkter. Denne lampen har enkle små detaljer som skiller seg ut fra tradisjonelle taklamper. Som arbeidsbelysning har jeg valgt en rosa og hvit blomsterlampe. Denne lampen syns jeg passet veldig godt inn i ”prinsesserommet”.
Når jeg valgte ut tekstiler til rommet tenkte jeg på hvilken funksjon det skal ha i rommet. Jeg valgte gardiner i rosa fra princess. Disse gardinene er beregnet på soverom og er derfor lystette, noe som jeg syns er viktig på et soverom. På gulvet har jeg valgt ut en matte med krone. Denne matten får gulvet til å virke mindre og i tillegg gir det et lunere rom.
Møblene jeg har valgt ut er i lyserosa og hvitt. Dette har jeg valgt for å fullføre helheten i rommet.  Jeg valgte en lys rosa, i stedet for en mørk, for å få et lysere rom. For at alt ikke skulle gå i rosa, så valgte jeg en hvit kommode med rosa knotter. 
Til syvende og sist tror jeg at rommet fikk en fin helhet.

- Catherine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar