onsdag 22. oktober 2014



Planlegging av møterom! 

Petter Stordalen er hotelleier av Nordic Choice Hotels, eiendomsutvikler, investor og kunstsamler. Han eier Home Invest, et investeringsselskap. Kjernevirksomheten er tjenesteyting, med vekt på hotelldrift, eiendom og kapitalforvaltning. I dag består Home Invest av Nordic Choice Hotels, Home Properties og Home Capital.
Stordalen har erklært seg selv for en miljøinvestor. I 2010 ble samtlige Choice hoteller  i Norden miljøsertifisert etter IOS 14001, en internasjonal standard for bedrifter som vil bygge et miljøstyringssystem. Petter Stordalens sier selv hans smak er såre enkel: «Jeg er alltid tilfreds med det beste». Han er opptatt av å skape en atmosfære, og skape et hjem.«Livet er for kort til å tilbringe det i triste rom. Inspirerte omgivelser gir inspirerte mennesker. Vakre omgivelser er derfor ganske enkelt livskvalitet.» er et sitat fra Stordalen. Dette forteller litt om hans personlighet, noe som jeg skal ta utgangspunkt i. Jeg skal innrede et møterom/kontor for Stodalen, hvor han kan møte kunder og jobbe med prosjekter.I denne sammenheng skal jeg skape en atmosfære som gjenspeiler Petter som person.Jeg har valgt å ha en vegg med skifer som utgangspunkt.Nedenfor har jeg laget et tankekart ut i fra ordet kvalitet, som er mitt konsept.

                           

I denne sammenheng har jeg laget et materialkart som viser hva jeg har valgt å bruke i rommet. 



Jeg har gått ut fra konseptet kvalitet, og valgt møbler, tekstiler og materialer ut i fra dette. Petter Stordalen er en person som alltid velger det beste, og av den grunn har jeg valgt ordet kvalitet. Jeg valgte skifer som veggmaterialet som skulle brukes på en av veggene. Dette valgte jeg fordi jeg personlig mener det gir rommet et helt annet uttrykk en for eksempel et tapet ville ha gjort. I tillegg vil jeg si at skifer har kvalitet og er et gunstig materiale. Resterende vegger og himling har jeg valgt å kle i gips og malt hvit. Dette valgte jeg på grunn av gipsen skaper noen fine rette linjer, noe som igjen fremhever skiferveggen.
På gulvet har jeg valgt en parkett som jeg synes passer godt til rommet. Jeg valgte parkett fremfor laminat pga. parketten gir et lunere rom.

Når jeg kom til møbelutvalget har jeg valgt litt annerledes enn hvordan andre kontor/møterom ser ut. Jeg har valgt et spisebord som kontorbord. Bordet kommer fra Slettvoll og har en ren stil. Her har jeg valgt tilsvarende stoler fra Slettvoll. Jeg valgte møbler fra Slettvoll fordi de har rene linjer, noe som jeg syns passet godt inn i rommet.
Jeg ville skape en hjemmefølelse i stedet for den typiske kontorfølelsen.
I tillegg ville jeg kompensere møteområdet med to pendler fra Tom Dixon. Denne lampen synes jeg passet godt inn i rommet og gir mye lys.

Til kontorplassen har jeg valgt litt mer tradisjonelle kontormøbler. Her har jeg valgt Performance skrivebord. Dette skrivebordet er helt enkelt med rette linjer. Bordet er plassert sammen med en kontorstol fra HÅG. Ettersom dette er møbler som kommer til å bli mye brukt har jeg også tenkt på komforten. Selv syns jeg det er viktig med en arbeidsplass hvor man kan sitte behagelig.
Som arbeidslys har jeg valgt en gulvlampe fra Bohus. Denne lampen har en bøy slik at selve lampen kommer rett over arbeidsplassen og lyser rett ned.

Rommet som jeg har planlagt har store vindusflater for å slippe mest mulig dagslys inn. I denne sammenheng valgte jeg lameller istedet for gardiner. Dette valgte jeg av praktiske årsaker. Lameller tar ikke så mye plass av vinduet, men samtidig gjør sin nytte hvis det for eksempel er mye sol ute.
Stoltrekkene på stolen er hvitt. Dette har jeg valgt fordi det passet inn i rommet og er med på å skape en helhet i rommet.

Jeg klarte å holde meg til konseptet. Etter noen runder frem og tilbake om hva kvalitet er, har jeg nå landet på et rom som har kvalitet.
Jeg var ute etter å skape et møterom hvor man kunne føle seg hjemme, og valgte i denne sammenheng litt annerledes møbler.  Det føler jeg at jeg har klart, og konseptet har vært gullverdt i oppgaven.

- Catherine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar